tgramatik

SPANSKA GRAMMATIK

Pronomen
Personer (har inte med verbet att göra

Me                      mig
te                         dig
le                         honom/henne                                                        
nos                      oss
os                        er
les                       dem

Lo    los
La    las

exempel:
Tengo el papel aquí.
Lo tengo aquí.

La montaña está allí. Berget är där.
La ves? Ser du?


Dar = ge
Mandar = att skicka                 Kommunikation
Llamar = att ringa

Jag ger = me doy
Jag ger det till till dig = te lo doy

Jag ger den till henne
le lo doy
ändras till se lo doy (blir för mycket L)

Jag ger dig boken
Te lo doy el libro.

Tienes la goma? Har du tuggummit?
Sí, la tengo aquí.
Ja, jag har det här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0